Agasi spožā apģērbu kolekcija, kas satricināja tenisa pasauli

Nule kā kronēts 2020. gada “US Open” čempions – tas ir Dominiks Tīms. Šis turnīrs bija zīmīgs ar to, ka bija pirmais “Grand Slam” raudzes pēc koronavīrusa radītā haosa, kā dēļ tika pārtraukta tenisa sezona. Tas norisinājās bez skatītāju klātbūtnes un ar daudziem jaunievedumiem, kā piemēram, elektronisko sistēmu, kas aizvieto līnijtiesnešus. Vienlaikus “US Open” atgriezās laikā, kad tiek atzīmēta 30 gadu jubileja kopš sporta apģērba un ekipējuma ražošanas gigants “Nike” izlaida vienu no kolorītākajām tenisa apģērba kolekcijām – Andrē Agasi neona grafisko stilu.

Zināms, ka tenisa pasaule iet roku rokā ar jaunākajām modes tendencēm. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir Vimbldonas turnīrs, kur atļauts spēlēt vien baltā apģērbā un pirms turnīra sākuma ražotājiem tie ir jāprezentē īpaši izveidotai komisijai, kas tad arī nosaka – vai piedāvātais mūsdienu apģērbu risinājums ir gana atbilstošs angļu aristokrātiskajam tradīcijām.

Tomēr šis stāsts ir par Agasi. “Nike” sponsorēšanas līgumu ar tolaik vēl pusaudžu vecumā esošo Agasi parakstīja 1988. gadā un talantīgais amerikānis uzreiz uzspridzināja tenisa modes pasauli, tā gada “US Open” spēlējot ar džinsu (protams, ne tik klasiskajā materiāla izpausmē kā džinsām, kuras savulaik bija aizliegtas PSRS) šortiem (denim shorts). Iepriekš tādu piedāvājumu noraidīja Džons Makinrojs, bet šorti palika leģendāri. “Nike” Agasi reklamēja kā Makinroja pēcteci – dumpinieku, kurš grauj vecos stereotipus un piedāvā modernismu.

“Nike” mīlēja Agasi un kultivēja kā rokzvaigzni

FOTO: GETTY IMAGES

Vadoties pēc dumpinieka stila estētikas, “Nike” 1990. gadā izlaida Agasi apģērbu līniju ar nosaukumu “Challenge Court”. Agasi tobrīd atradās desmit pasaules labāko tenisistu vidū un tika pasniegts kā rokzvaigzne. “Nike” jauno apģērbu kolekciju raksturoja kā “džinsu, neona un ģeometrisko rakstu kokteili te “skeiteru”, “sērfotāju” stilā. Saskaņā ar populārāko versiju, Agasi “Challenge Court” ietvarā debitēja mājās rīkotajā “Grand Slam”, bet principā viņš to plašākai publikai atrādīja jau iepriekš notikušajā “Roland Garros”.

Ņujorkā ierasto fuksiju (tas ir skaists ziedaugs) nomainīja laima tematika un, spīdot tam uz viņa apģērba, Agasi aizkļuva līdz finālam, kur piekāpās topošajam antagonistam Pītam Samprasam, bet Andrē pārdrošība un spilgtā individualitāte padarīja “Nike” ražojumus atpazīstamus visā pasaulē, bet nākotnes perspektīvā – pat kā modes kultu. Tā gada modeļus aizvien ir iespējams atrast vairākās interneta vietnēs un to cena grozās tādos pašos apjomos kā jaunās kolekcijas izlaidumi.

Viennozīmīgi, Agasi popularitātei ļoti palīdzēja reklāmas kampaņa “Agassi’s Rock & Roll Tennis Camp” kopā ar (nu jau) leģendāro grupu “Red Hot Chili Peppers”, kuri arī tobrīd bija ceļā uz vispasaules slavu un milzu panākumiem.

https://www.youtube.com/watch?v=0L8KC0MHVbc&feature=emb_title

“Mēs nepārdodam tikai lietas, mēs pārdodam raksturus un harizmu. Andrē ir ne tikai viens no mūsu labākajiem sportistiem, bet arī viens no spilgtākajiem varoņiem. Mums tas patīk, kad mums tādā veidā izdodas uzmundrināt publiku,” tā izteicās “Challenge Court” viens no izveidotājiem Fils Naits. Tiesa, Agasi karjeras sākumā nācās saskarties arī ar daudzām grūtībām. Proti, lai arī viņš bija ļoti kolorīts un pamanāms, viņam nekādi neizdevās aizsniegties līdz “Grand Slam” titulam kaut gan viņs tam bija ļoti tuvu, kā iespaidā viņš tika zākāts kā tenisists, kuram ir tikai imidžs, bet nav panākumu. Kritiķiem mutes tika aizvērtas, kad 1992 .gadā viņš beidzot triumfēja Vimbldonā.

Pēc uzvaras Agasi neaizmirsa atpelnīt noslēgto sponsorēšanas līgumu, sakot: “Kad es varu valkāt to, kas man patīk, un darīt to, kas man patīk, tas man galu galā palīdz arī spēlēt labāk. Un tagad jūs to visi redzat.”

Ir 2020. gads – nekas nav mainījies, Agasi stils aizvien rullē

FOTO: “Nike Court”

Pēc 30 gadiem Agasi sarunā ar “Forbes” norādīja, ka viņam un “Nike” paveicās atrast viens otru: “Viss sākās tāpēc, ka man bija savs viedoklis par visu, un puiši no “Nike” bija gatavi iziet ārpus vispārpieņemtajām robežām. Rezultātā mēs radījām produktu, ko es vēlējos vilkt un kultivēt tālāk. Tolaik manā dzīvē bija dumpiniecisks periods, un viss, kas bija pretrunā ar vispārpieņemtajām koncepcijām, mani uzrunāja.”

Zīmīgi, ka pirmo multimiljonu sponsorēšanas līgumu Agasi ar “Nike” parakstīja 1988. gadā, bet pēc 17 gadu kopdzīves amerikānis pārgāja pie niknākajiem konkurentiem “Adidas”. Šī laulība gan ilga tikai astoņus gadus, līdz 2013. gadā Agasi atsāka sadarbību ar “Nike”.

“Nike” dizaineri vēl aizvien izmanto Agasi laika konceptus savos jaunākajos ražojumos. Viņa džinsa šorti (tie ir izstādīti arī Ņūportas tenisa slavas zāles muzejā) veiksmīgu augšāmcelšanos piedzīvoja pērnā gada “Australian Open” turnīrā, bet grafiskais risinājums, kas atgādina vienkāršus krāsu plankumus, iekļaujas teju katrā “Nike” jaunajā kolekcijā. Starp citu, klīst leģenda, ka šādi plankumi radās tieši nejaušības dēļ, nevis bija apzināta dizaineru rīcība.

Niks Kirjioss, FOTO: SCANPIX/AP

2020.gadā par godu 30 gadu jubilejai tika laista klajā “Challenge Court 2020.” Kolekcijas izstrāde prasīja ne tikai ienirt arhīvos un veco grafisko risinājumu rekonstrukciju, bet, protams, arī retro stila pielāgošanu mūsdienu materiāliem. “Veidojot katru apģērba gabalu, mēs pārliecinājāmies, ka, no vienas puses mēs saglabājam nostalģisko estētiku, no otras puses mēs to nedarām uz materiālu tehnoloģisko īpašību rēķina,” darbu pie jaunās kolekcijas raksturoja “Nike Court” dizaina komandas vadītāja Ebija Svankuta.

Viņa piebilda: “Atjaunot 30 gadus vecu kolekciju bija ļoti interesanti, izaicinoši un patiešām forši. Tolaik radītās lietas aizvien ir ļoti aktuālas.”

Kolekcija, kurā tenisisti tika ietērpti aizritējušajā “US Open”, ir patiesi krāsaina un brīžiem šizofrēniska rakstura, bet izskatās patiešām mūsdienīga un moderna. Iespējams, tas nav tik liels dizaineru komandas triumfs, cik veiksmīgs “Nike” mārketinga gājiens – niknās nostaļģijas modes laikmetā labāk nemēģināt nākt klajā ar citu vēstījumu, bet vienkārši pārstrādāt jau esošu leģendu un izbaudīt spozmi tās varenības staros.

Grigors Dimitrovs, FOTO: SCANPIX/AP

“US Open” rekonstruēto kolekciju pielaikoja tādi pazīstami vārdi tenisā kā Agasi trenētais Grigors Dimitrovs, kurš bija šīs kampaņas galvenā seja, Viktorija Azarenka, Stīvena Slouensa, Petra Kvitova un vairāki citi tenisisti/tenisistes, kas atrodas pasaules labāko vidū.

Tā ir viena no ikoniskākajām kolekcijām, kāda jebkad bijusi. Par to nav šaubu. Dizaineri šogad ir paveikuši  lielisku darbu ar kolekcijas atsvaidzināšana. Ļoti pārsteidzoši, cik liela uzmanība tiek pievērsta sīkumiem. Man patīk krāsas un džinsa audums, un viss, kas ar to saistīts,” izteicies Dimitrovs.

Slouena Stīvensa, FOTO: SCANPIX/EPA
Viktorija Azarenka, FOTO: SCANPIX/EPA
Petra Kvitova, FOTO: SCANPIX/GETTY IMAGES

Šobrīd 50 gadus vecais Agasi jau sen vairs nav tik pašpārliecināts kā jaunības gados un, šķiet, par savas kolekcijas pār-izlaišanas potenciālajiem panākumiem ir šaubījies. “Zoom” prezentācijā (Paldies, Covid-19!) Agasi pastāstīja kā viņš jauno/veco ražojumu stilīgumu pārbaudījis uz sava drauga 16 gadīgo dēlu, kurš arī ikdienā nodarbojas ar tenisu.

“Es viņam atvedu jaunos apģērbus un palūdzu tos uzlaikot, un lai viņš man pasaka – patīk tie vai nē. Bija patīkami redzēt, kā tas izskatās uz mūsdienu pusaudžiem un redzēju viņa acīs prieku. Tajā brīdī man pašam sagribējās atkal to uzvilkt un doties pastaigā pa cilvēku pārpildītām ielām,” tā Agasi.

Skaidrs, ka “Challenge Court” radītie aksesuāri ir pārlieku krāšņi, lai patiktu visiem. Noteikti ir cilvēki, kam tie sagādā galvassāpes. Tomēr Agasi pateiktie vārdi pirms 30 gadiem, kad tika izlaista šī līnija, no biznesa viedokļa aizvien skan kā naglai uz galvas: “Vienalga, ko par to runā prese – labu vai sliktu. Galvenais, ka runā.”